Vanliga frågor
Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna. Oftast är det snabbaste sättet att få hjälp att titta på svaren nedan. Om du behöver kontakta oss kan du använda chatboten i nedre vänstra hörnet.
Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna. Oftast är det snabbaste sättet att få hjälp att titta på svaren nedan. Om du behöver kontakta oss kan du använda chatboten i nedre vänstra hörnet.
Om du väljer 3 par glasögon får du fri frakt med hemleverans. Om du väljer 1 eller 2 par glasögon kostar leveransen 50 kr.
Om du beställer före kl. 14:00 på en vardag packas och skickas din order samma dag. Om du beställer senare än kl. 14:00 eller på helgen packas och skickas din order nästa arbetsdag. Leveranstiden varierar från land till land, men normalt tar det 2–6 arbetsdagar från det att beställningen lagts.
Om glasögonen inte passar dig kan du returnera varorna utan extra kostnad. Det måste du dock göra inom 100 dagar. Fyll i och följ vårt returformulär. Se till att täcka över eller ta bort den gamla retursedeln på paketet. Observera att returer endast är gratis om du använder vår retursedel.
Packa försiktigt tillbaka glasögonen i förpackningen. Glasögonen måste returneras i sin originalförpackning och utan tecken på användning. Fyll i vårt returformulär för att få din retursedel och CN 22-etikett. Fäst sedan båda etiketterna på utsidan av paketet och lämna in paketet på valfritt postkontor. Kom ihåg att returen endast är gratis om du använder vår retursedel. Du får ett automatiskt mejl när vi har registrerat varan i vårt lager. Vi återbetalar därefter det belopp som betalats för köpet via samma betalningsmetod som användes för beställningen inom 14 arbetsdagar.
Om du vill byta ut en eller flera varor är processen uppdelad i två steg:
1. Först måste du returnera varan på vanligt sätt – se vår returprocess här. När vi tar emot returen får du pengarna tillbaka via samma betalningsmetod som när du köpte varan.
2. Hitta produkten du vill byta till på vår webbplats och beställ på vanligt sätt. Vid byte av färre än 3 par glasögon tillkommer fraktkostnad. Om glasögonen ingår i vårt erbjudande om 3 par glasögon till ett visst pris, vänligen kontakta vår kundservice innan du byter. Vi ger dig en rabattkod så att du får samma pris per par glasögon som i 3-parserbjudandet.
Om du returnerar en produkt till oss återbetalar vi alla betalningar du gjort till Luxreaders samt fraktkostnader för leveransen. Du får automatiskt ett mejl när vi registrerar din retur i vårt lager. Vi återbetalar därefter köpesumman via den betalningsmetod som användes. Det kan ta upp till 14 arbetsdagar innan vi tar emot de returnerade varorna och gör återbetalningen.
Vår policy för fri retur gäller dock inte i följande fall:
Så snart din beställning skickas från vårt lager får du en bekräftelse via mejl. Mejlet innehåller ett spårningsnummer. Detta spårningsnummer aktiveras inte förrän transportören registrerar den första åtgärden. Detta kan först ske under kvällen eller tidigt nästa morgon.
Ja. Så snart din beställning skickas från vårt lager får du en bekräftelse via mejl. Mejlet innehåller ett spårningsnummer. Detta spårningsnummer aktiveras inte förrän transportören registrerar den första åtgärden. Detta sker troligen under kvällen eller tidigt nästa morgon.
Tyvärr inte. För snabb leverans börjar vi behandla din beställning så snart den tas emot. Om du inte längre vill ha varan/varorna kan du använda dig av våra fria returer när paketet har tagits emot. Läs mer om våra fria returer här.
Tyvärr inte. På grund av våra ansträngningar för att säkerställa att du får din beställning så snabbt och korrekt som möjligt kan vi inte avbryta eller ändra din beställning när den väl har lagts.
Om du skrev in din adress fel måste du kontakta vår kundservice så snabbt som möjligt. De finns tillgängliga på hej@luxreaders.se under vardagar.
Om det är möjligt ändrar vi adressen på beställningen direkt.
Om beställningen redan har gått igenom och det inte är möjligt att ändra leveransadressen på din beställning hittar vi en annan lösning!
Om du fick fel produkt i din beställning, vänligen kontakta vår kundservice och berätta vilken produkt du ursprungligen beställde tillsammans med ordernumret så att vi kan ge dig en rabattkod om du köpte 3 par och byter ut ett felaktigt par.
Sedan måste du returnera paketet tillbaka till oss i sin originalförpackning, använd returformuläret på vår webbplats.
Du måste returnera paketet till samma posttjänst som levererade det till dig från början.
Vi accepterar dessa kredit- och betalkort:
Visa, MasterCard, Visa Electron och Maestro.
När du lagt din beställning auktoriseras ditt kort och du får ett mejl som bekräftar att ordern gått igenom. Betalningen dras först när vi packat och skickat din order från lagret.
Om ditt kort inte auktoriseras – då dras ingen betalning och du får direkt ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Observera att vissa kortutgivare kan reservera beloppet tillfälligt, även om betalningen inte gått igenom – vilket innebär att du inte kan använda summan under en kort stund.
Våra glasögon finns i olika storlekar. De flesta är universalstorlek och passar de allra flesta, men om en modell är märkt med "wide" eller "narrow" betyder det att pasformen är bredare eller smalare i förhållande till modellens stil. En och samma modell finns inte alltid i flera storlekar – det handlar inte om "storlekar" utan om indikationer på passform och stil. Om glasögonen är särskilt smala eller breda framgår det på produktsidan i webbshoppen.
När du valt dina glasögon kan du scrolla ner för att se exakta mått.
Om du inte hittar rätt storlek på den modell du vill köpa är den tyvärr slutsåld.
Alla våra glasögon är designade som unisex för att passa både manliga och kvinnliga ansiktsdrag. Men när du surfar på vår sajt ser du att vi ofta delar upp glasögonen efter kön när vi visar våra kollektioner. Det gör vi bara för att visa de mest sålda produkterna per kön – för en mer skräddarsydd upplevelse.
Det finns många olika kombinationer av modeller, storlekar och styrkor. Vi har inte alltid exakt de glasögon du letar efter. Ibland kan det vara för att de är slutsålda, i andra fall för att önskad passform inte finns i vårt sortiment.
Vi säljer endast glasögon med enkelseende linser, som korrigerar en typ av synfel i båda linserna.
Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst med en förfrågan.
Ofta är det svårt att säga exakt när en viss modell kommer tillbaka i lager. Vi strävar alltid efter att hålla fullt lager eller åtminstone få in påfyllning så snabbt som möjligt.
Tills dina önskade glasögon är tillbaka kan du hålla dig uppdaterad på vår kollektionssida.
Ja, du kan justera bågarna lite grann genom att böja dem försiktigt – men inte med för mycket kraft.
Kontakta oss
Hittade du inte svaret du letade efter? Du kan chatta med oss via knappen "Support" nere till vänster.