VAD ÄR BLUE LIGHT,

och varför behöver du det?

Människan är programmerad att vara vaken under dagens ljus, och sova under nattens mörker. Detta är pågrund av en kemisk process i våra kroppar - det börjar när ljuset penetrerar vår näthinna som signalerar till vår hjärna att den måste sluta producera melatonin, hormonet som gör oss trötta och dåsiga. Motsatt är det när omgivningen är mörk, hjärnan ökar produktionen av melatonin, så att vi kan få en god natts sömn. 

Före uppfinningen av konstgjort ljus var människans dygnsrytm mest bestämd av solen, nuförtiden har dock det konstgjorda ljuset en stor påverkan på våra sömnvanor. The national institute for occupational safety and health (NIOSH) fastställer att exponering till blue light, här under white light, kan göra det svårt för oss att somna och att hålla oss vakna.

Vad är blue light?

Blue light är en del av det synliga ljusspektrumet som det mänskliga ögat kan se, mera känt som färger. De olika färgerna ger oss olika energier och är kända för att påverka oss på olika sätt. Blue light är energi strålning, känd för att boosta människors uppmärksamhet, reaktionstid och humör. Ungefär en tredjedel av allt synligt ljus faller under kategorin av högt-synligt ljus, vilket är vad vi kallar “blue light” - Med andra ord, det är inte den blåa färgen i sig själv men alla nyanser av blått såsom indigo, lila, turkos etc.


Solljuset är den viktigaste ljuskällan av blue light, men i denna digitala värld har vår exponering till blue light dramatiskt ökat och vi blir äntligen mer medvetna om hur våra digitala skärmar påverkar oss negativt. Lyckligtvis, vetenskapen och medvetenheten har äntligen nått oss, och vi är redo att prioritera vår hälsas behov.

Blue light i en

Digitaliserad värld

Men vart kommer all denna överdrivna blue light från? Svaret är enkelt; det är överallt. Från skärmen på vår TV, dator, telefon och läsplatta, till glödlampor, LED-lampor och såklart fortfarande, solen. Med all denna blue light exponeringen, är våra hjärnor ständigt tillsagda att vara vakna och uppmärksamma, även när klockan visar läggdags. De flesta av oss har en vana att arbeta sent, kolla TV på kvällarna, eller scrolla på våra telefoner innan vi ska sova. Dessa vanor påverka vår dygnsrytm och gör det svårt för oss att somna och försämrar även sömnkvaliteten. Men det finns många sätt att reducera din exponering till blue light, och vi finns här för att hjälpa dig!

HUR SKYDDAR JAG MINA ÖGON

från Blue Light?

Det är rekommenderat att reducera antalet timmar som vi spenderar framför skärmar, speciellt under kvällen och natten. Det är också hjälpsamt att justera inställningen på skärmens färg under de sena timmarna, så att de utstrålar mindre blue light. Att reducera skärmtiden är dock inte alltid så lätt, och det är därför många väljer blue light glasögon. Det är ett enkelt och billigt sätt att skydda dina ögon och kropp från de negativa effekterna av blue light strålning, och glasögonen är till och med rekommenderade av Harvard Researchers Dem fastställer att blue light glasögon har hälsoeffekter såsom förbättrade sömncykler och bättre sömnkvalite, bättre fokus och reducerar huvudvärk.

Blue light glasögon

från Luxreaders

Hos Luxreaders är vi stolta att erbjuda billiga, högkvalitet blue light glasögon. På vår webbsida refererar vi dem som blue light glasögon, men de är egentligen kända som skärmglasögon, arbetsglasögon eller datorglasögon. Du kan använda dem överallt och när som helst, inte bara när du sitter vid datorn, utan också när du tittar på TV, scrollar på din telefon eller bara i ditt vardagliga liv. Om du finner det svårt att välja din favorit stil kan du alltid välja 3 par för 599kr. Du kan också kombinera dem med solglasögon så att du är säker på att dina ögon alltid är skyddade från solen också.