Frederik Thiele: En man med ett glasögonuppdrag
Frederik Thiele har beslutat att han vill erbjuda stilfulla läsglasögon direkt hem till kunderna. Ideén föddes när han såg potentialen i den lilla hörnan längst in i hans butik på Köpenhamns flygplats.
Från början föreställde han sig att han skulle sälja dyra solglasögon till förväntansfulla och glada resenärer som var i behov av att komplettera deras garderob med det lilla extra inför en exotisk semester. Däremot visade det sig att de resenärer som kom rusande in i hans solglasögonaffär var på jakt efter något annat:
“Folk kom inrusande in i butiken för ett par läsglasögon. Ofta letade de efter ett par billiga läsglasögon som kunde fungera som ett substitut för de glasögonen personen glömt hemma, och som den inte kunde vara utan på en semester. Det slutade med att vi sålde tusentals av de läsglasögon som var gömda längst in i butiken, vilket inte var något vi förväntat oss från början”, berättar Frederik.
Det slutade med att läsglasögon var det som fyllde halva Frederik Thieles sortiment i affären och utgjorde en stor del av de totala intäkterna.
”Det var överraskande att se hur stor efterfrågan var för billiga läsglasögon. Tidigare, lade jag inte stor vikt vid läsglasögonen i butiken. Jag hade några par på hyllorna mest som ett komplement till solglasögonen”, berättar han. Mängden av desperata kunder på flygplatsen slutade med att bli en ögonöppnare för Frederik. Även om han redan hade arbetat med glasögon i årtionden, såg han plötsligt en ny förbisedd niche inom branschen. “Jag började undersöka de glasögonen som fanns tillgängliga på marknaden genom att köra runt i landet för att studera olika butikers sortiment. Fort insåg jag att det måste gå att göra bättre än det. Det fanns ingen i detaljhandeln som brydde sig om dessa glasögonen.” |
Glasögon på agendan
Frederik Thieles fick inte sin passion för glasögon från främlingar i hans butik. Som Frederiks efternamn avslöjar, var han född in i familjen Thieles verksamhet som säljer glasögon. Thiele är den äldsta optikverksamheten i Danmark, då kedjan funnits i över 200 år.
Efter att ha arbetat många år inom familjeföretaget, startade Frederik hans egna mindre kedja av glasögonbutiker som kallades ‘3 optik’, som hade sex olika affärer där några fanns inne på den danska flygplatsen. När han arbetade på ‘3 optik’, som till största del sålde exklusiva glasögon, insåg Frederik att han hade fått upp intresset för läsglasögon.
Frederik Thiele & LuxreadersFrederik Thiele har sedan 2018 varit en del av LUXREADERS, som 2020 blev utnämnd till att vara det näst största digitala företaget i Danmark, av den danska handelskammaren. Vår målsättning på LUXREADERS är att kunna erbjuda våra kunder högkvalitativa läsglasögon direkt till deras hem, för samma pris som de som säljs i butiker. |
Stor potential
På senaste tiden har marknaden för läsglasögon exploderat och läsglasögon säljs i alla möjliga butiker, allt från livsmedelsbutiker till exklusiva modebutiker. Frederik Thiele upptäckte att majoriteten av de läsglasögonen som såldes höll en dålig kvalitet och hade en tvivelaktig design. Det som fick Frederik att starta hans resa 2017, var den generellt låga kvaliteten och designen på marknaden i kombination med hur många människor som faktiskt var beroende av läsglasögon dagligen.
“Det är helt overkligt hur många läsglasögon som säljs. Det är inte bara i Danmark folk behöver läsglasögon, det är ett globalt problem. Bara i Europa, säljs det 400 miljoner läsglasögon årligen. Sorgligt nog har många av de billiga glasögonen låg kvalitet och är otroligt fula”, säger han.
Må bra och se bra utFrederik Thiele kontaktade sin vän, en investerare vid namn Thomas Olsen, för att se om de kunde revolutionera marknaden för läsglasögon genom att skapa något som hade en snygg design men samtidigt var prisvärt. Med dessa höga krav, kom de snabbt till slutsatsen att de kunde satsa på en online butik. Under 2018, började de arbeta ihop med två e-handelnördar, Nicki och Alexander Due, för att tillsammans skapa LUXREADERS - en 100 % digital glasögonaffär. Tack vare den moderna teknologin, var det möjligt för kunder att prova läsglasögonen i en virtuell spegel för att se vilka glasögon som passar just den personens stil. “Vi har gjort genomslag med vår try-on teknologi genom att ge kunder en optimal digital upplevelse. Det har varit en mål för oss att kunna matcha priset på ett par normala läsglasögon - skillnaden är att vi kan erbjuda en mycket bättre produkt”, berättar Frederik Thiele. Förutom kvalitetsaspekten, har Frederik Thiele och de andra, försökt skapa en bredd när det kommer till olika stilar, för att kunna erbjuda ett par glasögon för varje tillfälle. I sortimentet hittar du glasögon för en dag i trädgården, ett par för festligheter och ett par till kontoret. “Vi har försökt att bekämpa idén om att läsglasögon bara är ett oundvikligt måste i ditt liv. Vi har tagit något som betraktas som rätt osexigt, och försökt göra det till något mer stilfullt. Ambitionen har varit att skapa något som är tillräckligt bra för att göra köpupplevelsen mindre komplicerad för en förstagångsköpare. Vi vill att de ska tänka “De här var ju rätt coola”, säger Frederik. Efter en tuff start, verkar det som att Frederiks vision äntligen blivit till verklighet. Idag, säljer LUXREADERS glasögon online i mer än tio olika länder och har möjligheten att leverera glasögonen mycket snabbt, oavsett var kunden befinner sig. “Det har varit ett väldigt tungt projekt att starta, med tanke på kraven att hålla nere priserna men samtidigt bevara en hög kvalitet. Nu börjar det äntligen löna sig. Några dagar säljer vi hundratals glasögon, vilket leder till att vi börjar se folk på stan som använder glasögonen. Personligen, tycker jag det är väldigt kul att se glasögonen i offentligheten eller på TV. Vår business når hela tiden nya destinationer, vilket jag är väldigt stolt över”. |